Детската железница на Пловдив, с която много пловдивчани свързват ранните си години, навремето е била една от най-големите атракции на Младежкия хълм. Разположено в подножието на Младежкия хълм, детското влакче е било радостно преживяване за хората от различни възрасти, а най-ревностни негови почитатели са били децата, които за първи път тук отблизо се докосвали до света на влаковете.
Атракционното пътуване започва от гара Пионер, която е съоръжена с просторен перон, два коловоза и изходни светофори. Напускайки гарата, влакчето набира скорост. По пътя си то преминава през мост, построен над пешеходна алея, охраняем железопътен прелез с бариери и един тунел с дължина около 20 м, който служи и като депо. След тунела, преминаването през който е едно от най-приятните изживявания за пътуващите, започва изкачване. Тук трасето е построено под формата на цифрата шест. Веднага следва спирка Снежанка, на която влакчето има няколко минути престой. След това пътуването продължава към крайната гара Панорама.
Докато трае маневрата с влаковия локомотив, пътниците имат възможността да се насладят на неповторимата природа на тепето и да хвърлят поглед към панорамата на града. След извършване на маневрата и проба на спирачките, влакчето отново се отправя към гара «Пионер», за да поеме следващите си пътници.
Железницата „Знаме на мира” в Пловдив е последната експлоатирана у нас, а историята на детските железници в България започва от град Кърджали през 1962 година. Детската железница „Пионер" е била открита в градския парк „Отдих и култура" на 30 септември. Проекта на инж. Валентина Йочкова е включвал 1210 метра железопътно трасе.
Първата копка на съоръжението в Пловдив е била направена на 21 април 1979 г. по проект на "Трансстрой" и под ръководството на инж. Васил Янков и от ЖПУ- Пловдив с ръководител инж. Ангел Димитров. За 156 дни е било положено трасето (обща дължина 960 м., междурелсие 600 mm) и са били завършени всички съоръжения за осигуряване на движението.
Строителството се прави с доброволен труд на ученици и студенти в чест на 35-годишнината от основаването на пионерската организация „Септемврийче" и годината на провеждане на детската асамблея „Знаме на мира". Релсите са взети от закритата през 1954 г. жп линия Кочериново-Рилски манастир, която е била построена от частни предприемачи в началото на ХХ в. И сега може да се прочете годината върху релсите – 1923 г. Вагоните от Кочериново също били докарани в Пловдив. По-късно са подменени с по-нови. Трасето е било положено за 156 дни, като общата му дължина е 960 м. Наложило се да се дълбаят скалите на Младежкия хълм, за да се прокопава 50-метров тунел.
Забележително е, че въпреки мащабните строителни работи, не е било отсечено нито едно дърво от резервата. Общата стойност на релсите и прилежащата инфраструктура е била 270 000 лв. На 23 септември 1979 г. железницата е официално открита и за първи път локомотивна свирка оглася околностите на хълма. За деня на откриването са отпечатани 25 билета и изработени почетни значки, раздадени на официалните гости.
Детското влакче е било с три пътнически вагона. Максималната му скорост е била 8,5 kм/ч. Години наред то превозвало деца и било основната атракция за тях през уйкендите в града.
През 1992 г. съоръжението е спряно, а мястото запустява, обрасва в бурени и затъва в боклуци. Гарите се превръщат в свърталище на скитници и наркомани. Властите заключват влакчето в тунел, а вандали разбиват нееднократно металната решетка на бункера.
През есента на 2004 г. асоциация "Приятели на железопътния транспорт" стартира кампания за ремонт и възстановяване на детската железница по повод 25-годишнината от пускането й в движение. Ентусиастите изпращат писма до шефовете на 30 водещи фирми в Пловдивско и ги канят да се включат във възстановяването на железницата. Започва и подписка в подкрепа на възстановяването на атракцията, която събира парафите на 1528 пловдивчани.
Хората от инициативния комитет изтеглят влакчето на буксир от бункера и го откарват за оценка на щетите в Локомотивно депо-Пловдив. Изчисляват, че ще са нужни 300 000 лв., за да тръгне отново железницата. Събирането на средствата се оказва дълга сага.
През 2005 г. Общинският съвет в Пловдив решава да отпусне 93 000 лева, към които да се прибавят и едни 78 000 лв. от програма "Красива България". Останалите пари трябва да даде Социалното министерство. Градът обаче е отрязан от програмата за разкрасяване и опитът да се осигурят средствата се оказва неуспешен. Два месеца по-късно крадци успяват да изтеглят вагоните от бункера и да откраднат детайлите от цветни метали по тях.
Година по-късно общинските съветници отпускат от бюджетния излишък 233 439 лева за ремонт на влаковата композиция и на железния път. Около 70 000 лева от парите отиват само за възстановяването на локомотива. С друга част от сумата членовете на инициативния комитет успяват да подобрят системите за електрозахранване и сигнализация, да ремонтират гарите и спирките. Влакчето е пребоядисано и изрисувано с герои от приказките. Направен е и капитален ремонт на жп линията. Локомотивът е снабден с батерии, които позволяват целодневното му ползване в продължение на над 3 години.
Новото трасе е дълго 1090 м. Макар че първоначалните идеи да се удължи релсовият път, да се изгради паркинг, да се възстанови и картинг-пистата в подножието на Младежкия хълм се провалят, на 22 септември 2007 г. детската железница официално отново е пусната в експлоатация. На откриването се стича буквално целият град, а децата са придружени от родителите си, които искат да си припомнят детството. Влакчето е с капацитет 50 места, композирано е от локомотив и три вагона. Прави по 5 курса на ден.
Миналата година отново се наложи детската железница да бъде ремонтирана. Неотдавна екип от 15 души монтира новата тягова батерия, купена с бюджетни пари от общината. Акумулаторът задвижва влаковата композиция и превозва пътниците. Новата батерия ще бъде зареждана само веднъж на денонощие и е достатъчно мощна, за да се изпълняват общо шест курса на ден. Продължителността на една обиколка е 25 минути. Цената на билета е 1 лев, а децата до 10 г. трябва да пътуват с придружител.
Източник: www.desant.net; railfriends.org
24.09.2014.
3 Коментари
Супер статия, браво!
ОтговорИзтриванеПоздравления за статията.
ОтговорИзтриванеСамо за информация- детската железница в Кърджали също продължава да функционира.
Поздравления и от мен! Това май е единственият железопътен участък в България, макар и детски, отвоюван обратно от "демокрацията" в полза на децата и гражданите. Браво на пловдивчани!
ОтговорИзтриване