Софийското море


В периода 1950 – 1956 г. по време на управлението на министър председателя Вълко Червенков (1900-1980г.) в България започва масивна индустриализация и строителство по съветски образец. Според градоустройствения план на София е решено да бъде изпълнен грандиозен план - строителство на Плавателен канал от село Панчарево до Павлово, по който да плават кораби!
Всъщност идеята за Плавателен канал в София не е на Вълко Червенков и се ражда двайсетина години по-рано. Нейн автор е проф. Адолф Мусман, който чертае градоустройствения план на София в Дрезден през 1936 г.. Според прогнозите на столичните управници през 1938 г. общината е трябвало да нарасне до 600 хил. души за следващите петдесет години.


С Узаконяването на плана „Мусман" (12 април 1938 г.) се поставя началото на нов период в развитието на София. Кметът - инж. Иван Иванов, има амбицията да въведе порядък в изграждането на столицата. Приетата Наредба-закон за застрояването на София поставя край на безсистемното разрастване на града и създава предпоставки за изработването на Общ градоустройствен план на Голяма София. Задачата е поставена на известния европейски специалист проф. арх. Адолф Мусман, проектирал градоустройствени планове на Щутгарт и Дюселдорф. Професор Мусман успява в кратък срок (само за две години) да изпълни с високо професионално умение възложета му задача. 
Планът “Мусман” включва изграждането на залесителен пояс край града в английски стил, което означава, че ще се избягнат монотонните геометрични линии за сметка на естествените пластични очертания. Сред зеленината ще се разхождат всякакви безобидни горски животни - зайци, сърни, таралежи... А в езерата ще плуват риби и лебеди.
 Според Мусман около София трябва да минава Плавателен канал, който да се използва за развлечения, но и да поддържа постоянен режима на водните течения. В каналът е трябвало да се вливат реките, които идват от планината Витоша – Драгалевска, Владайска, Суха, за да може да се пълни и поддържа. Планът “Мусман” е одобрен на 12 април 1938 г. Но Втората световна война спира реализацията на плана и съответно на Плавателния канал. След 9 септември 1944 г. новата общинска управа загърбва плана “Мусман”. За главен архитект на София е назначен арх. Любен Тонев, според когото на мястото на стария център трябва да се издигне нов - по съветски образец.


Идеята за Плавателния канал обаче не е забравена и отново излиза на преден план, като става напълно реална инициатива, част от държавната строителна политика през 50-те години на ХХ в. Министър председателят Вълко Червенков е възмутен от факта, че София си няма излаз на море. Щом Москва може да има плавателен канал, Москва-река, защо и София да няма нещо подобно. За това е взето решение да се свърже София с Черно море. След като това се оказва инженерно невъзможно, е решено да се използват естествените реки на София и да се оформи връзка на езерото „Ариана” с Панчарево и Плавателен канал до Княжево. След като и това се оказва невъзможно, Вълко Червенков приема компромисния вариант предложен му от архитектите – каналът да минава покрай София - от Панчарево до Павлово без да стига до езерото „Ариана”, като по този начин софиянци и туристите минавайки с параход, ще могат да се любуват хем на града, хем на витошката природа.

 На шега или не изкопните работи стартират, въпреки че техническите специалисти се изказват решително против този неоправдан и необмислен проект. Започва да кипи безмислен труд.  Първо започва прокопаването на началните точки – Панчарево и Павлово. Планирано е в Павлово да се изгради изкуствено голямо езеро от Владайската река, а оттам да тръгва каналът с корабите. Мечтата на партийния вожд Вълко Червенков за корабоплавателен канал между Павлово и Панчарево задължава всеки столичанин да копае на обекта в почивни или дори работни дни.
Работниците са столичани - предимно работещи в научни институти, в министерства, във висши учебни заведения, в партийни комитети - влагат десетки хиляди доброволни трудови дни, вдъхновявани от мисълта за новия канал на София. Някои се шегували, че каналът бил интелигентна работа, защото бил строен от интелигенти. Физици и химици, литератори и етнографи, почвоведи и лекари - всички дават своята трудова лепта.
Изграден е водопровод, по който да тече чиста вода, за да могат да се мият и пият работниците. На 2 места е имало пункт за бърза медицинска помощ, построени са и 2 големи навеса, които приютяват хората при дъжд. Помислено е и за агитпункт, в който идват политиците от БКП, за да мотивират и агитират към още повече работа обикновените работници. На редовни митинги на строителите ръководители на Градския комитет на партията хвалят първенците и мъмрят изоставащите. Вестниците масово пишат за това събитие, като не пропускат да споменат и предстоящото изграждане на такива канали от Пазарджик през Пловдив, Стара Загора-Чирпан или от Русе до Варна. 
Още в началото на изграждането на канала е липсвала всякаква организация на труда. Казвали са на работниците къде да копаят, но нищо повече. Нямало е налична техника, багерите са били само 3, а булдозерите - 2, за 17 километра канал! Работниците са били 2000 и е трябвало сами да копаят трудни обекти и сами да изнасят пръстта, вместо багерите, които често са се и разваляли. Горивото е свършвало бързо, а бензиностанциите за зареждане са били далече. Рейсовете, които карат хората до изкопите, са били недостатъчни и малко. Хората са ходели километри пеша до строежите.
Водещо е изграждането на Плавателния канал Панчарево-Павлово, с отклонение на вода от река Искър по 600-ия хоризонтал, между стария град и Околовръстния път. През София не минава голяма река и на този проект се разчита да запълни тази тази празнина във функционално-пространствената структура на града. Столетия наред градът остава изолиран от близкопреминаващата река Искър. С идеята за каналът се предлага реката да се „премести” частично към столичния град. 
 Предвиждало се е изграждането на няколко пристанищни спирки Павлово, Красно село-Север, Лозенец, Студентски град, Младост, Панчарево. Плавателният канал е краят на хидровъзела "Пасарел", който включва строителството на язовир "Сталин" (сега язовир "Искър"), ВЕЦ "Пасарел", бент "Кокаляне", ВЕЦ "Кокаляне", долен изравнителен язовир "Панчарево", Плавателен канал Панчарево-Павлово и ВЕЦ "София". На спирка Павлово по линията на Княжевския трамвай няколко години стои един голям надпис: "Тук ще бъде пристанище Павлово". Под надписа е бил нарисуван корабоплавателния канал Панчарево-Павлово с  означените пристанища.
Началото на Софийския плавателен канал е до улица „Самоковско шосе” от лявата страна на язовирната стена на Пачаревското езеро. Тук е направен и мост за превозните средства, а под моста са и шлюзовете за водата, които стоят там и днес. Изкопи са правени в село Панчарево (местност Детски град), минават до черешовите градини, под Околовръстното шосе, където има втори мост, в землищата на селата Горубляне (между Младост-3 и Горубляне, сега квартал на София), Симеоново, Драгалевци, Малинова долина (манастир „Св. Пророк Илия"), Дървеница (парк Въртопа в близост до Четвърти километър), Спортен комплекс „Бонсист” („Студентски град”), в Павлово. Все още стоят част от изкопите около посочените местности. Преди няколко години е имало и 2 малки езера пред магазин „Деница” в Младост-2, в които рибарите са ловели риба, но сега на тяхно място е бензиностанция „Шел” и нов жилищен комплекс. 

Планирано е в канала да се вливат и да го пълнят последователно реките - Искър (при Панчарево), Кална Река (по Околовръстния път), Банишка река (Горубляне), Рекманица, Суха река, Дървенишка река ( и трите - при манастира „Св. Пророк Илия"), Драгалевска река (при Драгалевци и до Лозенец), Боянска река (при Красно село между бул. Гоце Делчев, бул. Стефан Тошев, бул. Тодор Каблешков и бул. Цар Борис III), Владайска река (при Павлово).
Проектантите са предвиждали изкопите да бъдат бетонирани изцяло, а в тях да се вливат софийските реки, изброени по-горе. На някои места се планира да има и пречиствателни станции. Върху изкопите е трябвало да има широка дига, върху която да има пешеходна пътека, велоаялея, зелени градинки.
Според архитектурните планове каналът Панчарево-Павлово е трябвало да бъде навсякъде широк 20 метра, дълбок 5 метра, а общата му дължина да е 17 километра. По него е трябвало да минават кораби с дължина до 20 метра, широчина до 5 метра и газене най-много 2,5 метра, височина – също до 2,5 метра, за да могат да преминават под новоизградените мостове. Плавателните съдове е трябвало да возят най-много 40 пътници.
След като към средата на 60-те са прокопани 9 километра, в един момент се оказва, че ако каналът бъде напълнен, ще залее града.Каналът, който е бил и на  по-високо ниво от града, пропускал, а освен това имало и някакви стари римски канали, които щяли да наводнят София. И така официално се слага край на първото действие на комунистическата трагикомедия, наречена "Софийско море", а именно копаенето на морето.  Но не всичко свършва до тук. Започва втора част на трагикомедията – зариването на морето или засипването на канала,  което трябвада бъде направено от същите ръце на обикновените и безправни хора, които са го копали.
И  макар, че  София не успява да стане морско пристанище, тя се превръща в „стоманеното сърце на страната”, защото със загърбването на Плавателния канал е дадена светлина на друг блян на социализма - "Кремиковци".




Източници:
http://pan.bg/
1.Списание „Тема” - Оазис, заобиколен с реки, автор Искра Ценкова
2.„Зелената система на София”, автор Атанас Ковачев
4. Задочни репортажи за България, Марков, Георги.
5. Вестник „Сега”, Как София не стана пристанище, Иван Илчев

                                                                                                                                              26.01.2013

Публикуване на коментар

0 Коментари